Publicat în Deprin lume adunate

Gunoiul si colectarea selectiva

I-am promis Tomatei ca o sa scriu despre colectarea selectiva a ambalajelor. Stau cam rost cu dead-line-urile si ar fi trebuit sa va zic ce cred cu cateva zile in urma dar nu am mai apucat. Asa ca scriu acum, chiar daca cu intarziere, prefer asa decat deloc. )

Cand am ajuns in Franta mi s-a parut un pic complicat sa am 3 cosuri de gunoi in casa, unul pentru gunoiul menajer, unul pentru sticle si unul pentru ambalaje de plastic, hatrii si carton, cutii de conserva, etc. Dar apoi m-am obinsnuit si acum mi se pare normal sa fac asa. Ba chiar mai mult decat atat, in Paris, daca esti prin sa nu triezi gunoiul si ca il arunci cum apuci poti sa iti iei si amenda.

Apoi anul in care am stat in Germania am inteles ca de fapt francezii sunt mici copii pe langa nemti cand vine vorba de colectarea selectiva si de ecologie in general. La nemti sunt si mai multe bene de gunoi. Cea cu gunoiul menajer ramane neschimbata, apoi cea cu recilabilele se imparte in doua, si ai o bena pentru hartie si carton si inca una pentru ambalaje, plastice etc. Cu sticla, desi nu inteleg logica si diferenta mi se pare un pic nostim, ai trei bene in functie de culoarea sticlei, adica sticla alba, transparenta, sticla verde, si sticla bruna, inchisa la culoare. Te duci sa arunci gunoiul si iti ia o jumatate de ora sa sortezi daca nu e deja sortat de acasa.

Si dupa experientele astea doua mi se pare ciudat cand vin in Romania si acasa mama arunca totul la cos la gramada. Initial am incercat sa ii explic dupa care mi-am dat seama ca de fapt ea are dreptate, ca poate ea sa trieze in casa, daca la bena ajung tot la gramada nu e nici o diferenta. Am vazut ca prin oras (in Tulcea) au inceput acum sa puna bena pentru colectare selectiva in care sa separi plasticele si hartia si apoi sticla. Dar ntrebarea mea este la ce serveste trierea asta? Pentru ca din ce informatii am eu nu exista centre de reciclare sau de triere a gunoiului in Romania in momentul asta, si chiar daca lumea triaza, la sfarsit tot toate la gramada ajung. Dar incet, incet sper ca situatia se va schimba.

8 gânduri despre „Gunoiul si colectarea selectiva

  1. Asa este… eu sunt in clasa a 12a si in fiecare an se organizeaza actiuni de ecologizare pe malurile raurilor. Participanti sunt elevii inscrisi. Bobocii sunt prezenti toti, pe cand noi, cei mai mari, stiind ca desi ne chinuim sa sortam toata gunoaiele de pe malurile raurilor, acestea ajung la o groapa de gunoi comuna. Nu mai pomenesc de faptul ca in fiecare an malurile raurilor sunt tot mai pline de gunoi, iar elevii le fac treaba celor de la Salprest… Se pare ca mai avem de asteptat multi ani pana cand ne vom civiliza si noi.

  2. Stiu ca pana la urma ajung la gramada, ca altfel as sorta si eu; mi se pare normal, la urma urmei, pentru ca o parte dintre ele se pot reciclar (in primul rand) si pentru ca este de la sine inteles ca nu toate deseurile sunt la fel, nu reactioneaza la fel, nu se distrug in acelasi mod. Si mai interesant este ca nu prea se insista pe colectarea bateriilor/acumulatorilor in locuri speciale, asadar si acestea ajung laolalta cu restul.

  3. Sunt centre de triere in Romania – nu sunt ca in Franta sau Germania, e adevarat, dar sunt. Numai in ultimele 2 luni am citit pe green-report despre cateva. Noi suntem la inceput in ce priveste colectarea selectiva, dar daca renuntam si noi, cei care facem ceva …. unde ajungem? Am o contra-argumentare la argumentarea mamei, desi ce spune este absolut logic 🙂 Lucrurile stau asa: lumea se schimba prin puterea exemplului, prin informare si prin coercitie. In prezent amenzile lipsesc aproape cu desavarsire, deci eliminam coercitia. Informare … s-au mai miscat lucrurile in ultima vreme. Puterea exemplului: noi, astia care totusi aruncam separat. Daca vrem schimbare, trebuie sa rezistam si sa aratam si altora, pana se formeaza o masa critica si atunci se va schimba ceva. Stiu ca pare idealist, dar ganditi-va daca acum 3 ani se discuta la fel de mult despre colectarea selectiva!

  4. Deageaba se discuta… trebuie actionat! Daca omul care triaza vede pe piata coli de hartie fabricate din hartie reciclata, caiete, carnetele etc., poate nu numai ca si-ar continua si el activitatea dar le-ar spune si celorlalti sa faca acelasi lucru. Am dat exemplul hartiei, dar se poate face acelasi lucru cu aproape toate materialele. In Anglia 90% din caietele elevilor sunt facute din hartie reciclata. Acolo organizare si rezultate vizibile. Triezi – vezi rezultatul pe piata, care pana la urma este scopul trierii.

  5. E bine daca totusi a inceput si in Romania o campanie cu trierea selectiva. Mai e mult de facut dar apoi Malina are dreptate cred ca avem nevoie de o maaaaare campanie si lumea care deja triaza selectiv trebuie sa continue sa faca asa ca sa poata fi data exemplu celor din jur.

    Aici unele lucruri sunt chiar impresionante. Pentru baterii/acumulatori sunt ocuri speciale unde sa le arunci – de exemplu in scoli, universitati, firme mari, magazine mari ai cos de gunoi special pentru ele si firma care se ocupa de genul asta de „gunoi” le recupereaza direct de acolo.

    Dopurile de plastic de la sticlele de plastit tot lafel se pot arunca direct la munca sau la scoala in locuri de colecta speciala si de acolo le preia o organizatie pentru ca din acel plastic se fac scaunele cu rotile pentru persoanele invalide.

    Scaunele auto sunt facute din produse reciclabile, sticlele de plastic de detergent de rufe sau de vase sunt confectionate aproape in totalitate din plastic reciclat si cred ca lista poate continua. Tare vreau sa vad si in Romania asa ceva!!! 🙂

  6. @ Tomata chiar imi pare rau pentru intarziere 😦 si si mai rau pentru bici 😦
    Promit sa fiu mai pe faza data viitoare!!!!!!!!

  7. Hm, am observat şi eu diferenţa dintre francezi şi germani. La francezi există o obligaţie, deoarece din câte i-am observat eu sunt foaaaarte comozi şi nepăsători (ca drept dovadă pe stradă ei erau cei care aruncau gunoiul în mijlocul drumului şi nu la coş, pe când străinii sunt mult mai responsabili), în schimb nemţii au ordinea în sânge, ei o fac fiindcă nu pot concepe o altă variantă, ţine de felul lor de-a fi. 🙂

Lasă un comentariu