Publicat în Uncategorized

Dupa dealuri – Cristian Mungiu

1704895_3_919f_cristian-mungiu-entoure-de-ses-deux-actrices_498f9bac52810c9de2fa173afa210849Am mai scris mai demult despre Cristian Mungiu si mi se pare in continuare lafel de remarcabil. Sper sa continue tot asa, macar cu oameni de genul asta aud si strainii de bine despre Romania.

Am fost sa vad „Dupa dealuri” acum vre-o luna cred, desi am tot auzit despre film inca din primavara 2012 cand filmul a participat si a si luat doua premii la Festivalul de la Cannes.

Alina si Voichita sunt prietene din copilarie, au crescut impreuna la acelas orfelinat. Mai tarziu Alina a plecat sa munceasca in Germania iar Vochita s-a dus la manastire si urmeaza sa se calugareasca. Filmul incepe cand Alina se intoarce din Germania sa o ia pe Voichita sa plece sa munceasca impreuna pentru ca Alinei ii este prea greu fara ea. Zilele petrecute in Romania Alina merge sa le stea la manastire cu Voichita. Alina insa nu reuseste sa inteleaga si nici sa respecte regulile stricte ale vietii monahale si cu atat mai putin comportamentul preotului si al maicii superioare. Ajunge in scurt timp la spital pentru ca face „o criza”. Portretul facut de Mungiu spitalelor si medicilor din Romania este tragic si comic in acelas timp. Dupa vizita la spital Alina ajunge inapoi la manastire si cum comportamentul ei este acelas parintele si maicile ajung la concluzia ca este posedata de diavol si ca trebuie sa se exorcizeze. Exorcizarea se termina cu moartea Alinei.

Subiectul nu imi era strain, s-a scris mult in ziarele din Romania despre cazul de la Manastirea Tanacu si apoi mai vazusem si o piesa de teatru acum vreo 3 ani cred. Povestea mi se pare in continuare lafel de sinistra ca si atunci cand am auzit prima data despre ea. Insa imaginea pe care o creeaza Mungiu iti trezeste tot felul de sentimente. Filmul e lent si trist dar te tine concentrat de la inceput pana la sfarsit. Detaliile sunt impresionante iar cele doua actrite joaca roulul foarte bine. Poate ca pentru cei care nu cunosc Romania sau Europa de Est film poate fi plictisitor sau subiectul putin cam fare prea mare interes. Eu am ramas fara cuvinte vreo jumatate de ora cand am iesit din sala de cinema.

Un gând despre „Dupa dealuri – Cristian Mungiu

Lasă un răspuns

