Publicat în Carti

Ce que le jour doit à la nuit – Yasmina Khadra

L-am descoperit pe Yasmina Khadra acum cativa ani prin seria de romane „Atentatul”, „randunicile din Khaboul” si „Sirenele din Bagdad” si mi-a placut tare mult. Cele trei romane sunt cu ceva tenta politica dar spun un punct de vedere despre lumea araba si despre cum nu totul este chiar asa cum pare. Anul asta l-am intalnit in persoana pe scriitor la Salonul de carte de la Paris si sunt foarte mandra ca am un autograf pe una din carti.

Ce que le jour doit à la nuit a reusit sa ma tina in suspans de la inceput pana la sfarsit si am citit cartea pe nerasuflate aproape. Cartea este povestea plina de aventuri (chiar daca de cele mai multe ori foarte trste) a unui tanar algerian in anii ’30. Fiul unor tarani agricultori saraci, cand parintii lui sunt ruinati, tatal lui decide sa il incredinteze unchiului lui care, farmacist fiind, are o pozitie destul de buna. Dar in acelas timp tatal refuza ajutorul fratelui sau si ii cere fiului sau sa rupa orice legatra cu familia, lucru extrem de greu si de neinteles pentru un copil de 9 ani. Younes se tranforma in Jonas si creste intr-o familie instarita si moderna, unchiul lui fiind casatorit cu o frantuzoaica. In perioada respectiva Algeria era inca franceza iar francezii care locuiau acolo aveau o pozitie privilegiata. La scoala si in cartier prietenii lui Jonas sunt toti francezi iar el va ramane oarecum intre doua lumi. Ii place noua lui viata lipsita de griji, cu prietenii si perspectiva unei cariere, urmand sa preia farmacia unchiului sau, dar in acelas timp nu isi poate uita familia, ii e dor de parintii si de sora lui si i se pare nedrept ca el sa aiba parte de anumite lucruri si ei nu. Este prins intre aceste doua lumi si mai tare cand in anii ’50-’60 incep conflictele intre Franta si Algeria care vor duce la independenta Algeriei. La toate astea se mai adauga si o poveste de dragoste care se intinde din adolescenta si pana la sfarsitul vierii, poveste impartasita din puncte de vedere al sentimentelor dar neimplinita.

2 gânduri despre „Ce que le jour doit à la nuit – Yasmina Khadra

  1. Buna Oana,

    O intrebare: poti sa-mi spui te rog frumos de unde ai luat editia in limba franceza? Am si eu doua Yasmina Khadra, insa luate din Franta. Si acum caut un cadou pentru o prietena si speram sa le gasesc cumva pe aici.
    Multumesc mult,
    Laura

  2. Buna Laura si scuze de intarzierea raspunsului meu.
    Si eu cartea tot din Franta am cumparat-o, nu stiu de unde ai putea-o cumpara in Romania. Stiu ca Amazon livreaza si in Romania, incearca sa o iei de pe internet

Lasă un răspuns

