Publicat în Calatorii

Yovo

Primul cuvant pe care il inveti in Togo este „Yovo” care in ewé, limba locala inseamna „albul”. Lumea te striga pe strada, te arata cu degetul, vine dupa tine, nici nu ai nevoie de prea mult timp sa te obisnuiesti cu noul tau „nume” si cand auzi „yovo” sa stii imediat ca este vorba de tine sau chiar sa reactionezi si sa te intorci sa vezi cine te striga.

Uneori te striga pentru ca vor sa iti vanda detoate, orice. Se gandesc ca fiind alb vii din Europa sau din America si evident ai bani, oricum mai multi decat iei, si toti vor sa iti vanda tot ce au. Cel mai ciudat mi s-a parut atunci cand vin si incearca sa vanda albilor lucruri pe care ei l-au primit de la albi. Tot felul de organizatii aduc ajutoare si evident o parte din lucrurile aduse le vand ca sa faca un ban. O parte sunt noi, o parte sunt la mana a doua. Intr-una din zile a venit un pusti la noi si incerca sa ne convinga sa cumparam ce vindea el ca erau bune, din Europa. Avea tricouri, curele si sosete. In mintea lui s-a gandit ca daca sunt de la „albi” probabil albii au cel mai mare interes sa cumpere in schimb in mintea mea gandirea a fost invers – de ce sa vreau sa cumpar ceva ce oricum pot gasi cu foarte mare usurinta la mine acasa.

Ca incearca sa iti vanda divers asta mi se pare normal si desi devin sufocanti nu pot sa ii invinuiesc. In schimb devine foarte ciudat atunci cand striga dupa tine sau se uita la tine pentru ca esti diferit. Copii vin sa dea mana cu tine sau sa iti atinga pielea sa vada cum este si probabil sa vada daca e lafel cu a lor. Si desi sunt independenti de mai bine de 60 de ani uneori ai impresia ca ii privesc in continuare pe albi ca fiindule superiori. Asta nu am reusit sa inteleg de ce.

Apoi, cum albii pe care ii vad sunt destul de putini, m-a surprins un pusti care o facea pe ghidul pentru ca in mintea lui albii care merg acolo se cunosct toti intre ei. I-am zis sa stau in Franta si a inceput sa imi povesteasca ca si el corespondeaza cu Regine si cand am intrebat cine mi-a argumentat ca stiu eu care, Regine, care a fost pe acolo acum vre un an de zile si mi-a si descris-o in mare. Am zis ok, ca sa treaca peste desi evident ca habar nu am despre cine imi vorbea. Si apoi a continuat ca Jean-Luc l-a ajutat sa isi ia un calculator. Pe Jean-Luc mi l-a mentionat in treacat, doar cu prenumele fara sa mai adauge nimic, pentru el era de la sine inteles ca eu stiu despre cine vorbeste si il cunosc pe Jean-Luc.

Lasă un răspuns

