Publicat în Calatorii

Biserica

Nu sunt genul de persoana care merge la biserica sau care acorda importanta mare religiei si credintei dar aici cand a venit vorba de biserica am fost foarte curioasa si am vrut sa merg. Marea majoritatea a oamenilor au credinte animiste (vodo in mare parte) dar sunt si crestini (catolici si tot felul de protestanti sau adventisti, nu intru in detalii aici pentru ca in afara de catolici pe ceilalti nu prea ii stiu, nu prea stiu sa fac diferenta intre ei si nu vreau sa zic ceva ce nu e adevarat). Animismul este religia lor straveche si apoi odata cu colonizarea si cu proiectele umanitare etc a ajuns si crestinismul la ei. Toata amestecatura asta de cultura si religie m-a facit curioasa si cand am constatat ca oamenii de acolo sunt destul de credinciosi si merg in fiecare duminica la biserica am zis ca vreau sa merg si eu sa vad cum este. Cat despre biserica, evident ca alegerea a fost cea catolica.

Prima provocare a fost trezirea de dimineata. Avand in vedere ca este foarte cald afara si destul de devreme, slujba incepe foarte devreme dimineata, cel tarziu la ora 7. Duminica in care eu am zis ca vreau sa merg era slujba mai speciala si mai lunga ca faceau si prima comuniune pentru copii deci mi s-a spus ca slujba va incepe la 6. Oana, trezira la 5! E ceva mai complicat sa te trezesti atat de dimineata in vacanta dar am zis ca se merita, si asa a si fost. Daca oamenii de acolo au fost la slujba de duminica, eu una am fost la spectacol!

Cand am ajuns acolo toti copii veniti pentru comuniune erau imbracati in alb, gatiti toti si dansau la intrarea in biserica pe o muzica cu trompete si tobe, un fel de gospel dar nu chiar. Lumea trecea pe langa ei, ii felicita si mergea sa se aseze pe scaun. Slujba in sine cu e foarte diferita de cea pe care o stiam, doar ca pe langa preot mai este un fel de agitator care din cand in cand mai ia cuvantul si mobilizeaza lumea. Nu stiu exact ce zicea, ca vorbea in ewé, limba locala, dar parea un fel de pretica la care lumea raspundea. Apoi pentru multumire spre sfarsit corul canta gospel, toata lumea din biserica canta si s-au ridicat cate unul cate unul sa mearga in fara sa dea un ban pentru biserica. Toate astea asa cum ziceam, cu corul pe fundal dar si cu trompetele si tobele si in plus, pe langa faptul ca muzica si ritmul erau total diferite pentru mine pentru biserica, mai si dansau. Atmosfera era primitoare si desi era atat de dimineata a reusit sa ma binedispuna, probabil daca stiam versurile as fi cantat si eu cu ei. La sfarsit m-au intrebat cei langa care stateam la noi la biserica cum e slujba si singurele cuvinte care mi-au venit in cap ca sa compar cu ce am vazut acolo au fost „sobra” si „stricta”. Bine, este evident ca gospelul, muzica, dansul si atmosfera aia sunt influente din cultura lor pe care l-au adaptat cu niste zeci de ani in urma la noua religie pe care au imbratisat-o dar tot spectacolul ala pe mine a reusit sa ma fascineze.

P.S. – filmuletul nu e facut de mine, e luat de pe youtube; am zis ca o sa li se para ne la locul lui daca filmez in biserica slujba si corul, acum imi pare rau ca nu am filmat

Lasă un răspuns

