Publicat în Calatorii

Accra – Lomé cu autobuzul

Intre Accra si Lomé sunt maxim 200 de kilometri, poate chiar mai putin. Lomé este una din putinele capitale din lume care este exact la granita cu tara vecina, aici cu Ghana. Practic vama este la iesirea din oras, in oras. Deci microbuzele si taxiurile care fac traseul intre cele doua capitale sunt multe si nu e complicat deloc. Sau nu e complicat daca e cineva care sa iti explice cum sta treaba cat de cat. Nu exista orare pentru plecarile microbuzelor, pleaca cand sunt pline, pur si simplu. Am ajuns in „statia” de unde pleaca microbuzele, daca o pot numi asa si avand in vedere ca eram singura persoana alba de acolo toata lumea a sarit ca sa ma urc in autobuzul lor. Am luat bilet m-am urcat in autobuz si cele 3 ore de drum m-am simtit ca un fel de personaj de desene animate. Toata lumea se uita la mine si ma studia. Stiu ca populatia tarilor de acolo este neagra in totalitate dar ma asteptam ca dupa colonizare si mai bine de 50 de ani de independenta si probabil tot atatia ani de proiecte umanitare si nu numai sa fie deja obisnuiti cu albii si sa nu se uite diferit la ei. Inca nu e asa si pe mine m-a surprins lucrul asta si uneori chiar m-a stanjenit.

Pana la urma in autobuz am intrat in vorba cu persoana care statea langa mine. Desi limba oficiala in Ghana e engleza probabil nu toata luma o vorbeste foarte bine pentru ca vorbesc diferite dialecte si limbi locale. Cel de langa mine vorbea engleza si cand oamenii au vazut ca vorbesc cu el si raspund la intrebarile care mi le pune au inceput toti sa ii zica diverse in ewé, limba locala el imi traducea, eu ii raspundeam si el traducea inapoi. A fost draguta experienta dar si putin ciudata in acelas timp.

Nu cu mult inainte sa plec vorbeam cu niste colegi de munca despre o carte si despre investitiile Chinei in Africa, care este in momentul de fata cel mai mare investitor de pe continent. Chiar eram curioasa la inceput cum s-a ajuns la situatia asta dar am putut inca din prima zi sa vad cat de adevarat este lucrul asta. Aproape de granita cu Togo, ultimii 50 de kilometrii drumul era in constructie, il refaceau si in unele locuri il asfaltau acum pentru prima data. Toate masinile, utilajele, materialele erau chinezesti, scia pe ele numai in chinezeste. Pe langa asta, seful de santier (asa parea din masina, ca dadea instructiuni pe acolo) si o parte din muncitori erau si ei tot chinezi. Mi s-a spus apoi ca da, China investeste in Africa dar ca apoi unul din motivele pentru care africanii nu sunt multumiti este faptul ca isi aduce si forta de munca din China si ca urmare chiar daca investeste nu prea creeaza si locuri de munca pentru populatia locala.

Un gând despre „Accra – Lomé cu autobuzul

  1. Nu s-au obisnuit inca sa vada albi pe-acolo. Gandeste-te ca si in Romania e o situatie asemanatoare cand circula pe strada cate un negru, bine, politetea si rigorile sociale te impiedica sa te ,,holbi” la om prea mult 😛
    Am aflat ceva nou azi, de la tine 🙂 Nu stiam despre China si investitiile pe care le face in Africa…

Lasă un răspuns

