Publicat în Uncategorized

Orangerie – muzeu, nu sera de portocale

Inca de cand am venit prima data in Paris, ca turist, mi-am dorit sa merg sa vizitez Orangerie. Atunci nu am putut, era inchisa pentru renovari si a fost inchisa timp de cativa ani. Si dupa ce a fost deschisa nu imi gaseam timp sa ajung si au mai trecut cativa ani pana am ajuns sa vizitez muzeul asta cu o istorie mai putin obisnuita. Cladirea a fost construita prin 1800 si ceva si a fost sera in care cresteau portocalii in gradinile Tuillerie, in fata Luvrului. Apoi, pe perioada primului razboi mondial a fost folosita pe post de depozit de materiale si dormitor pentru soldati. Mai tarziu au inceput sa organizeze tot felul de evenimente si expozitii in ea si in 1921 s-a decis anexarea cladirii la un lant de muzee si transformarea sa in muzeu cu picturi impresioniste si post-impresioniste. In afara de Nimfele lui Monet, care sunt dupa parerea mea cea mai importanta piesa a muzeului, mai sunt expuse tablouri ale lui Paul Cézanne, Henri Matisse, Pablo Picasso, Paul Gauguin, Amedeo Modigliani, Alfred Sisley.

 

Muzeul surprinde prin expozitia Nimfelor lui Claude Monet, picturi pe care artistul le-a daruit muzeului si le-a lasat mostenire statului francez inca dinaintea deschiderii muzeului.  Nimfele sunt niste tablouri uriase cu apa si nuferi pe diferite nuante (reprezentand, dupa spusele artistului trecerea timpului si deferitele faze ale zilei sau trecerea anotimpurilor) si expuse in doua incaperi ovale. Practic, picturile sunt de jur imprejurul celor doua incaperi si ai impresia ca muzeul a fost creat in asa fel incat Nimfele sa fie expuse asa cum trebuie si sa poata iesi in evidenta. Nu stiu daca asa este, dar e posibil ca in perioada renovarii muzeului camerele in care sunt expuse tablourile sa fi fost regandite.

Lasă un răspuns

