Publicat în Carti

Europolis – Jean Bart

Trebuie sa recunosc ca ideea Sulinei, mare port international la Dunare si centru important de activitate in perioada fanariota ma fascineaza. Sunt din Tulcea, am crescut in delta si toata regiunea asta e pentru mine „acasa”. Imi place tare mult si consider ca acum e mult prea putin exploatata si ca merita vazuta de cat mai multe persoane. Poate pentru asta privesc cu admiratie perioada in care delta si Sulina atrageau mult mai multa lume decat acum.  Si probabil tot pentru asta imi place sa ii citesc pe Jean Bart si pe Radu Tudoran.

Europolis este un roman vechi si cu toate astea prin povestea lui pare sa ramana destul de actual, e ciudat cum prejudecatile oamenilor raman aceleasi dupa ani si ani. Stamati Marulis este patronul unei cagenele din Sulina si isi imagineaza ca viata sa se va schimba dupa ce primeste o scrisoare de la fratele sau Nicola care il anunta ca vrea sa se intoarca acasa. Nicola fugise in tinereta, angajandu-se ca marinar pe un vapor francez. In scrisoare ii spunea fratelui sau ca se afla in Guyana, in America, ca nevasta i-a murit si ca vrea sa isi vanta tot si sa se intoarca acasa, la Sulina cu fica sa. America inseamna prosperitate si bogatie pentru toti locuitori portului si nu numai fratele lui Nicola dar si ceilalti locuitori incep sa isi imagineze o viata fara griji de la intoarcerea lui Nicolo caci daca vine din America trebuie sa vina putred de bogat si toata lumea va putea profita de pe urmele bogatiei acestuia.

Numai ca Nicola soseste si nu este intocmai ceea ce se asteptau ceilalti. Vine fara bogatie si cu bagaje putin, fica lui, Evantia este o pata de culoare in peisaj intrucat mama ei era negresa si la lipsa bogatiei se mai adauga si descoperirea pe care o fac locuitorii orasului ca Nicola a facut inchisoare. Toate planurile de prosperitate se destrama si atitudinea fata de „american” se schimba total. Si el si fica lui sfarsesc oarecum tragic si probabil ca ar fi facut mai bine sa ramana unde erau pentru ca familia care le lipsea in Guyana nu stiu in ce masura se poate numi familie.

2 gânduri despre „Europolis – Jean Bart

  1. De cele mai multe ori, cand esti departe de casa si ti se face dor, ai tendinta de a infrumustea locul din care ai plecat, uitand motivele pentru care ai ales calea strainatatii. Si cand te intorci, observi discrepanta intre ce era in mintea ta si ce e in realitate. Dureros lucru…

  2. in mod normal nu prea mai imi e dor de „acasa” adica….m-am obisnuit sa fiu departe si stiu ca asa este si sunt ok
    am momente, evident and mi se face dor ba cand vine o sarbatoare, o aniversare etc
    si apoi cand merg in vacanta…cu vreo o saptamana doua inainte sa vin in Romania nu mai am rabdare, imi fac planuri peste planuri, ma gandesc ca o saptamana cat stau de obicei nu o sa imi fie de ajuns, imi e dor si parca numai la asta ma gandesc….si apoi cand ajung acolo… parca nu mai e lafel…

Lasă un răspuns

