Publicat în Deprin lume adunate

Astazi fac scandal!

Fac voluntariat pentru Medecins du Monde, mai precis pe misiunea Rrom pe care eu o au in regiunea pariziana. Medecin du Monde s-a gandit sa nu judece rromii, sa nu ii faca oaia neagra asa cum au facut altii. S-au gandit ca daca sunt aici trebuie sa fie un motiv dar ca cel mai important e sa ii ajute avand in vedere conditiile in care traiesc. Prin urmare trimit medici pe teren, in Platz-urile unde rromii se instaleaza ca sa ii vada, ca sa vada cum traiesc dar mai ales ca sa se asigure ca din punct de vedere medical sunt cat de cat ok.

Eu in toata povestea asta servesc de traducator intre medicii care merg pe teren si pacientii rromi pe care ii vad. Uneori mergem cu masina si intram in baracile in care ei locuiesc, alteori mergem cu un camion care este amenajat si care are un fel de cabinet de consultatii in spate. Ieri dimineata asa am facut si am avut si presa dupa noi. Mergeam pe un teren nou, teren in care rromii s-au refugiat dupa ce au fost goniti de pe un alt teren mai mare.

Nu stau sa imi spun parerea acum despre terenurile pe care ei se instaleaza ilegal, despre misiunea Medecins du Monde, despre pozitia statului francez sau roman si asa mai departe, voi face asta cu alta ocazie ca cred ca chiar am destul de multe de zis dupa cate am vazut si am auzit pe teren….vroiam sa imi spun „amarul” de data asta despre felul in care au fost goniti cei pe care i-am vazut ieri.

Asa cum ziceam, erau de ceva timp pe un teren destul de mare. Apoi am primit un telefon la sediu din partea rromilor si ni s-a zis ca dupa o interventie de politie destul de violenta au fost goniti si ca s-au refugiat intr-un alt loc. Am mers cu un medic sa ii vedem si sa aflam ceva mai multe din ce s-a intamplat. Ne-au povestit ca un echipaj destul de mare de politie a venit la 5 dimineata sa ii trezeasca si sa ii goneasca. I-au luat la fuga, i-au gonit cu gaze lacrimogene spray-uri paralizante si batoane fara sa se uite ca lovesc barbati, femei sau copii. Nu i-au lasat nici macar sa isi ia cu ei cateva lucruri. Am vazut o familie cu un copil de 3 ani bolnav de astm care de o saptamana nu isi luase medicamentele pentru ca nu le mai aveau si saracutul nici nu vreti sa va imaginati in ce hal era. Pe langa raul facut de lipsa medicamentelor mai avea si toate caile respiratorii inflamate de la spray-uri si gaze lacrimogene. Apoi am vazut un barbat de vreo 50 de ani cu ceva probleme la picioare, se chinuia sa mearga cu niste carje. Ne-a zis ca avea un scaun cu rotile dar ca un politist s-a gandit el bine si l-a impins, si-a rasturnat scaunul si a cazut din el si apoi i-a luat scaunul. O alta femeie pe la vreo 40 – 50 de ani cu un reumatism destul de pronuntat povestea ca nu prea poate sa mearga repede si cum ii fugareau si ii impingeau a cazut de 4-5 ori si evident ca celor veniti „sa faca curatenie” nu le-a pasat si ca nu s-a sinchisit nimeni sa o ajute sa se ridice.

Ca statul francez vrea sa goneasca rromii de pe un teren care nu e proprietatea lor pot sa inteleg, ca sunt un subiect care deranjeaza si asta pot sa inteleg dar un tratament de genul asta in tara drepturilor omului mi se pare imposibil de acceptat!!!!

5 gânduri despre „Astazi fac scandal!

  1. Ai dreptate în ceea ce spui. Oricât de rrrrrrromi ar fi, sunt ființe umane care, chiar și într-o asemenea conjunctură, trebuie tratați normal.

  2. Am auzit multe in Franta legate de problema rromilor dar ceea ce povesteau acum chiar m-a uimit, nu stiam cum sa reactionez….

    cat despre al doilea comentariu cat de ciudat e sa ma spamez singura….

  3. Jos palaria pentru faza cu voluntariatul! 😉
    Cat despre problema tiganilor romani, consider ca francezii au reactionat ca niste rasisti. Cred ca sunt taaaare disperati si satui pana peste cap de „ai nostri”. Au luat-o razna pentru ca nu mai stiu cum sa scape de ei!

  4. @Margeluta – mersi desi nu stiu, trebuie sa recunosc ca m-am obisnuit asa, cu voluntariatul si acum mi se pare aproape imposibil sa nu am ceva de genul asta pe langa munca, prieteni , etc
    Dupaia da, si eu consider ca la faza cu rromii sunt probleme dar nimeni nu a incercat cu adevarat sa le rezolve nici in Romania si nici in Franta si atata timp cat solutia lor va fi „hai sa ii gonim” nu stiu in ce masura se va rezolva ceva…

Lasă un răspuns

