Publicat în Berin

Jüdisches museum in Berlin

Muzeul evreiesc din Berlin este unul dintre muzeele care m-au impresionat cel mai tare, poate chiar as putea sa il pun numarul 1 in lista. L-am vizitat inainte sa ma mut la Berlin, cand inca mergem ca turism si am iesit de acolo cu pielea gaina si cu mana pe telefon, sa imi sun prietenii si sa le zic „wow, nu ma asteptam la asta, trebuie sa veniti sa il vedeti!!!! Si va sun pentru ca simteam nevoie sa impartasesc cu cineva ceea ce am simtit”. Asta este oarecum unic pentru mine, senzatia pe care am avut-o cand am iesit de acolo.

Muzeul este altfel decat un muzeu clasic, obisnuit. Cladirea este noua si el este imaginat intr-un stil foarte interactiv, cu filmulete pe care le poti vedea, cu activitati la care pot participa copii, cu tot felul de texte scrise pe pereti, nu este o simpla aliniere de obiecte expuse pe pereti.

Si apoi muzeul prezinta toata cultura evreiasca, veche de doua mii de ani. Cred ca in Germania tentatia ar fi fost cea mai mare ca muzeul sa fie orientat doar pe holocaust. Dar nu, desi partea dedicata holocaustului exista si este foarte profunda, cei care au creat muzeul s-au gandit ca ar fi mai interesant sa prezinte totusi toata frumusetea culturii evreiesti, pentru ca au avut parte si de lucruri frumoase in istorie, lucruri care merita sa fie cunoscute. Este o parte dedicata religiei, slujbelor si tuturor obiceiurilor legate de sarbatori. Apoi mai au o parte cu diverse personalitati celebre. tot felul de alte obiceiuri si traditii care tin de cultura lor. O vizita de o dupamiaza in muzeu si cred ca am invatat o multime de lucruri pe care nu le stiam inainte si cred ca ce mi-a placut este ca afli lucrurile respective prin povesti de familie pe care le gaseste in muzeu.

Partea legata de holocaust este asa cum spuneam covarsitoare. Poza de langa este o expozitie din muzeu realizata de un artist contemporan. Pe jos, din fier, sunt feta mai mici si mai mari cu expresii triste sau inspaimantate. Sunt puse intr-o parte relativ greu accesibila din muzeu si ca sa le poti vedea bine si de aproape trebuie sa calci pe ele. esti tentat sa mergi aproape si sa le observi, sunt multe si imaginea e stranie si impresionanta in acelas timp iar cand calci pe ele desi stii ca sunt numai niste bucati de fier, sunt totusi reprezentari de fete omenesti si te trec fiorii. Expozitia mi se pare extrem de bine gandita si cred ca reuseste sa te faca sa iti pui intrebari despre ce s-a intamplat si de ce.

Apoi, intr-o alta parte a muzeului este un turn, inalt de 24 de metri, fara incalzire si fara lumina; unica lumina intra in incappere prin cateva fereste mici undeva sus de tot, la nivelul tavanuluii. E sumbru, intunecat dar nu foarte, atat cat sa vezi imediat langa tine, si nu e nici cald nici frig. Turnul respectiv vrea evident sa redea interiorul unui siloz in care erau tinuti evreii. Tot lafel, te simti atat de mic si de neputincios in incaperea aia uriasa si neprimitoare incat nu poti sa nu iti pui intrebari.

Daca ajungeti la Berlin este dupa parerea mea primul muzeu care ar trebui vizitat!

2 gânduri despre „Jüdisches museum in Berlin

  1. Super tare comentariu. Imi doresc sa ajungem si noi intr-o zi acolo si sa vedem ce ai vazut u. Oricum, foarte tare comentariul…….fara cuvinte. Mie chiar imi place cum scrii asa ca ti-ai capatat un vizitator frecvent pt minunatul tau blog :)) poop la tine Baz

  2. Vezi ca inca putin si mi se urca la cap, o sa ma cred VIP si atunci sa vezi tu :))))
    Oricum eu happy ca am nu numai cititori da mai nou si comentatori!!!

Lasă un răspuns

