Publicat în Deprin lume adunate

Viena

Cand eram ceva mai mica si ai mei abea asteptau pe 1 ianuarie concertul de anul nou de la Viena nu prea intelegeam ce e asa de pasionant si mi sa parea chiar un pic plictisitor sa stau sa ma uit atatea ore la niste unii care canta muzica clasica. Singura parte care mi se parea un picut mai interesanta era atunci cand mai aratau scenele de balet. Apoi anii au trecut si incet incet am inceput sa apreciez muzica clasica si concertul de anul nou a inceput sa imi placa tare mult. Anul asta, cum am muncit ieri nu am reusit sa ma uit la el dar am vazut ca sunte reluari si daca nici asa, sigur o sa il gasesc pe net.

Si nu sunt singura persoana care este inantata de concertul de anul nou, citeam ca este difuzat in peste 90 de tari si ca are o audienta de circa 50 de milioane de telespectatori. Cat despre site-ul filarmonicii din Viena, are cel mai mare trafic in zilele dinaintea concertului, zile in care fanii concertului incearca sa gaseasca programul, sa vada numele dirijorului si sa aiba teva informatii despre eveniment.

Mi-ar placea sa gasesc ceva mai multe informatii despre cum a luat nastere ideea concertului, si sa stiu de ce programul concertului e compus in majoritate numai din piese din repertoriul familiei Strauss, sau de unde si pana unde s-a ajuns la traditia cu florile care orneaza sala de spectacol oferite in fiecare an de orasul Sanremo din Italia, sau de ce dirijorul este altul mai in fiecare an, de ce in fieare an conertul se termina cu acelasi piese. Apoi acum in ultimii ani cine este cel care a permis modernizarea si a trecut unpic peste « traditiile »  de ani de zile, pentu ca incet, incet in ultimii ani, me motive simbolice s-a derogat de la obisnuinte : in 2006 a fost jucata pentru prima data o piesa de-a lui Mozart, in 2005 marsul lui Raderzky nu a fost interpretat in memoria victimelor tsunamiului din Asia.

Din informatiile referioare la anul asta, « derogarea » este interpretarea unui vals de-a lui Franz Linszt, cu ocazia aniversarii a 200 de ani de la moartea compozitorului. Dirijorul concertului de anul asta este Franz Welser-Möst, si desi concertul de la Viena are loc in fiecare an din 1939, Welser-Möst este doar al 6lea dirijor austriac care are privilegiul sa conduca filarmonica de anul nou.

Lasă un răspuns

