Publicat în Uncategorized

Mergeti cu colinda?

Diseara as fi mers cu colinda. De fapt nu stiu daca la varsta mea as mai fi mers, dar i-as fi convins pe nepotii mei de 3 si 5 ani sa mearga cu colinda si eu as fi mers dupa ei.

Cand eram mica eram tare incantata de mersul cu colinda si ce ma mai enervau oamenii care nu deschideau usa, mai ales aia unde se auzea galagie in casa sau unde se vedea lumina, deci stiai clar ca sunt acolo.

Cred ca lafel ca oricare alt copil din generatia mea, primul colind pe care l-am invatat a fost Dom Dom Da-naltam si cred ca cu asta am defilat mai pana prin liceu cand am mers cu colinda ultimele dati. Mama are o caseta audio cu mine si cu fratemel meu mai mare, eu sa fi avut vreo 3 sau 4 ani el vreo 9 sau 10 si a venit Mosul si ne-au pus sa cantam. Frati-miu care stia cantecelul bine vroia sa cante singur, eu nimic, scandal ca vreau sa cand cu el. Dar evident ca in afara de refren nu stiam mare lucru si si acolo unde stiam incurcam versurile. Si uite asa colinda noastra s-a terminat cu el enervat ca nu poate sa cante si cu mine enervata ca nu vrea sa cant si eu cu el. Si acum mai radem cu mama cand ascultam caseta.

Cand am intrat la scoala am inceput sa invat si alte colinde dar parca tot am ramas legata de primul meu colind. Ce a reusit sa imi placa destul de tare apoi a fost Rudolph, renul cu nasul rosu despre care am invatat la engleza. Nu il consider ca parte din cultura romana cu colindele si asa mai departe, chiar daca nu m-as mira ca in cativa ani sa il aud tradus in romana asa cum s-a intamplat si cu” O brad frumos” si cu „Jingle bells” a carui traducere in romana nu mi-o mai aduc aminte. Varianta originala o ascult cu placere in fiecare an.

Si ce mai imi placea mie tare de tot la Tulcea eurau colindatorii „de profesie” daca pot sa le spun asa, impartiti in doua categorii. Este liceu teologic in Tulcea si in ajunul de Craciun veneau baietii de la seminar, cate 6, 8 sau chiar 10 cu niste voci de rasunau in tot blocul, cu colinde tare tare frumoase si cantau pe voci, cate 3 sau 4 cantece odata. Avantajul era ca avand voce cantau o singura data pentru tot etajul si se auzea deci puteau sa stea sa cante mai multe cantece odata. Chair era impresionant. Si apoi, am un prieten care a facut liceul de arta si apoi Conservatorul si canta la nai. Si el tot lafel venea cu colegi de-ai lui de liceu care mai de care cantand la ce stiu eu ce insturmente, veneau cu viori, cu cimpoi, cu flaut plus cineva care avea voce si facea canto. Si acele colinde tot lafel, iti mergeau direct la suflet.

4 gânduri despre „Mergeti cu colinda?

  1. Un Craciun frumos iti doresc si eu!
    Nu am mai mers la colindat din clasa a 10-a. Noi ne faceam de ras in general, caci nu invata toata lumea colinda si, in cele din urma, dupa cateva esuari, ne intorceam bucurosi la Dom’ Dom’ sa-naltam 🙂 Este intr-adevar colinda copilariei 🙂
    Jingle Bells varianta romaneasca mi-o amintesc asa ,,Inima va canta vesela mereu, Gloria gloria in cer lui Dumnezeu….” etc. Dar mai era si ,,clopotei, clopotei, veseli/gingasi clopotei…” 🙂

  2. Multumesc mult de urari, si voua sabratori frumoase!!!!
    si mi-am propus la anu sa fiu la ai mei de Craciun, si daca ajung vreau sa ma duc si cu colinda!!!

Lasă un răspuns

