Publicat în Carti

Elle s’appelait Sarah – Tatiana de Rosnay

Cartea asta a reusit sa ma emotioneaze cum nu se mai intamplase de ceva vreme, cu atat mai mult cu cat nu ma asteptam ca asta sa se intample. Atunci cand am cumparat-o era foarte bine cotata, placuse mult cititorilor si am zis ok, hai sa o cumpar si eu. Nu am citit-o imediat, stiam ca este despre evrei in perioada celui de al doilea razboi mondial dar doar ce citisem Primo Levy, Marc Levy, viata lui Simone Veil si parca ince ceva pe acelas subiect si am vrut sa schimb putin. As putea chiar sa recunosc ca am plecat cu o prejudecata in ceea ce priveste cartea asta si anume ca va fi una asa de suprafata. Dupa parerea mea s-a scris foarte mult pe subiectul problemei evreiesti si este un subiect important trebuie sa se stie si lumea trebuie sa stie tot ce s-a intamplat atunci. In schimb eu consider ca o parte din cartile scrise pe subiectul asta sunt doar de umlutura, nu sunt relevante si niste oameni au profitat de tragedia altor oameni, au scris carti pe un subiect important si care intereseaza doar ca sa faca bani din acele carti nu si ca sa spuna o poveste sau sa scoata ceva in evidenta. Despre Elle s’appelait Sarah eu am crzut la inceput ca este o astfel de carte, dar m-am inselat.

Julia, o jurnalista americana instalata de mai bine de 20 de ani la Paris scrie pentru o revista americana si trebuie sa scrie un articol despre comemorarea deportarii cunoscuta de fracezi ca Vel d’Hiv. Poarte acest nume pentru ca evreii deportati atunci in 1942 din Paris, au fost inchisi si tinuti in conditii inumane cateva zile la Velodromul de iarna (Vélodrome d’hiver) inainte sa fie deportati la Auschwistz. Julia este surpinsa de cat de putina lume este la curent de aceasta deportare, de faptul ca acolo unde se afla inainte Velodromul acum sunt blocuri si ca nicaieri tragedia nu este mentionata, ca locuitori ai acelui cartier nici macar nu stiu ce s-a intamplat acolo in urma cu 60 de ani, dar mai alez este indignata de faptul ca deportarea si arestarile au fost facute de politia franceza si nu de trupele naziste.

Povestea se suprapune cu mutarea ei si a familiei ei intr-un nou apartament, cel in care a locuit bunica sotului ei. Incet, incet Julia afla ca bunicii sotului ei s-au mutat in apartamentul respectiv exact in perioada arestarilor evreilor si deportarii lor, ba chiar mai mult, cu ajutorul presedintelui unei asociatii din domeniu afla ca in viitorul apartament a stat chiar o familie de evrei si afla si numele acestora si se hotaraste sa afle ce s-a intamplat cu cei doi copii ai familiei, pentru ca parintii figurau pe lista cu deportati spre Auschwitz si au si murit acolo dar nu si copii.

Povestea se desluseste si ea o turnura destul de interesanta. Detaliile sunt uneori surpinzatoarea iar intamplarile fetitei, Sarah sunt mai mult decat emotionante. E o carte care merita citita atat din perspectiva istorica cat si cea litarara.

Si dupa succesul pe care l-a avut cartea acum cativa ani, francezii s-au hotarat sa scoata si un film. Desi nu sunt foarte increzatoare in filmele facute dupa carti, la cat de mult mi-a palcut cartea abea astet sa vad filmul si sper sa merite pentru ca, inca o data, povestea este deosebita.

2 gânduri despre „Elle s’appelait Sarah – Tatiana de Rosnay

Lasă un răspuns

