Publicat în Uncategorized

Zilele de patrimoniu national

Pe 18 si 19 septembrie in Franta sunt zilele nationale ale patrimoniului cultural. Un weekend pe an, in luna septembrie, majoritatea muzeelor si expozitiilor sunt gratiute pentru toata lumea si in plus este weekendul portilor deschise pentru institutii si alte locuri care merita viztate.

Eu am descoperit zilele de patrimoniu intamplator acum cativa ani. Planuisem cu mai multi prieteni sa inchiriem o masina pe durata weekendului si sa mergem pe valea Loarei sa vizitam castelele. Ne-am organizat, ne-am facut planut dinainte si aveam in plan pentru 3 zile si muuuulte sute de kilometri 4 sau 5 castele, o pagoda japoneza foarte interesanta si o zona cu case troglodite. Prima oprire au fost casele troglodite si am fost evident, foarte placut surprinsi cand am ajuns acolo si la intrare ni s-a spus ca nu trebuie sa platim nimic, ca in ziua respectiva era gratuit. Ne-am zis ca la castele nu are cum sa fie asa, la cat de vizitate sunt. Dar asa a fost si la castele si la pagoda. Am avut parte de un weekend de vizite la preturi mici.

Cum mi-a placut mult ideea, anul de dupa am fost atenta la afise prin metrou si am cautat si pe net pentru ca mi-am zis ca e ocazia perfecta sa incerc sa vizitez locuri care in mod normal nu se viziteaza. Si asa am ajuns sa vad Observatorul Astronomic din Paris. Cum aveam doar o zi la dispozitie am zis sa rentabilizez si sa merg sa mai vad ceva nu foarte departe. Am mai vazut in ziua respectiva Patheonul cu mormintele marilor oameni francezi si cu asa zicul Pendul al lui Foucault in mijloc si Domul Invalizilor cu mormantul lui Napoleon si Muzeul armatei care inconjoara domul.

Anul asta in principiu vreau sa profit de ambele zile dar vreau sa vad lucruri putin mai iesite din comun…adica o expozitie cu evolutia metroului parizian de la inaugurare pana astazi, sistemul de canalizare al Parisului (am auzit ca este un oras subteran, atat de imens este) si catacombele (tot in subteran). Apoi, daca o sa am timp si rabdarea necesara ca sa stau la coada as vrea sa vad si Orangerie cu expozitia de picturi. Muzeul a fost renovat si redeschis acum cativa ani (2 sau 3) dar eu inca nu am apucat sa il vad ca de fiecare data cand m-am dus coada era atat de mare la intrare ca cei de la securitate mi-au zis ca nu garanteaza ca daca astept reusesc sa intru inainte de inchidere.

Dar zilele de patrimoniu exista si in majoritatea tarilor europene, inclusiv Romania. In unele din tari data este diferita, in Romania este chiar astazi. Pe site-ul Ministerului Culturii francez sunt toate tarile cu datele de organizare si cu un link cu informatii. Si tot acolo am gasit si galeria asta foto care mie mi-a placut.