Publicat în Paris, Uncategorized

Diana

Azi se fac 13 ani de cand a murit printesa Diana. A fost numita printesa sufletelor, toata lumea nu a avut decat cuvinte de lauda la adresa ei, si chiar si astazi, la multi ani dupa ce a murit lumea inca mai vorbeste de ea. Desi accidentul de masina a avut loc cu mult timp in urma e ciudat ca imi amintesc si acum unde eram si cum am aflat, eram in tabara si mergeam intr-o excursie, eram in autocar si am auzit la radio. Si apoi toata lumea a inceput sa vorbeasca numai despre asta. Accidentul a avut loc in Paris, nu departe de turnul Eiffel, pe partea cealata de Sena. Si evident atunci cand am ajuns la Paris m-am dus sa vad si eu locul. Si acolo am descoperit flacara din poza.

De fapt…. despre legatura dintre flacara si Diana vreau sa scriu, legatura inexistanta. Accidentul Dianei a avut loc in tunel si flacara este pusa sus, la iesirea din tunel. Majoritatea turistilor, daca nu, chiar toti cred ca flacara respectiva este construita in memoria printesei Diana. Pe jos si pe zidul de langa sunt mesaje scrise de trecatori. Autoritatile locale mai „fac curat” din cand in cand si le sterg dar nu e nevoie de mai mult de 2 saptamani ca zidurile si trotuarul sa fie pline inapoi. Iar la sfarsitul lui august, inceputul lui septembrie flacara devine un adevarat monument. Oamenii care isi aduc aminte de ea aduc flori si poze si flacara abea ca se mai vede. Imi aduc aminte acum cativa ani treceam pe acolo intamplator si pe langa flori si poze si scrisori erau inclusiv o pereche de ghete din alea cu botul rotund si tocul patrat, tipice englezesti puse ca ofranda.

Dar oare cum ar reactiona toti acesti trecatori, devotati printesei si dupa atatia ani daca ar sti ca flacara respectiva une ei vin si isi aduc aminte de Lady D nu este de fapt in memoria ei? Ba chiar mai mult, ca nu exista nici un monument in Paris in memoria ei, desi aici a murit….(pentru ca familia regala Britanica nu a cerut frantei constructia unui astfel de monument si pentru ca Franta nu s-a gandit sa il construiasca din proprie initiativa). Cat despre flacara de la Pont d’Alma, ea era acolo din 1989, chiar daca nu era un monument atat de cunoscut ca si astazi. Monumentul se numeste „Flacara libertatii” si este o replica exacta si in marime naturala a flacarii pe care o are in mana Statuia Libertatii a americanilor. In 1886 Franta ofera Statelor Unite Statuia libertatii, imaginata de arhitectul Frederic Auguste Bartholdi si realizata de Gustave Eiffel. 100 de ani mai tarziu tot Franta este cea care „renoveaza” statuia. In schimbul cadoului americanii ofera francezilor in 1989 replica flacarii, care este instalata langa Pont d’Alma. Intamplarea face ca niste ani mai tarziu, in tunelul de sub Flacara libertatii sa moara printesa Diana. Asa a ajuns un monument menit sa simbolizeze prietenia dintre doua tari de pe continente diferite, sa fie cunoscut lumii intregi si sa aduca aminte de o printesa.

3 gânduri despre „Diana

  1. Stii cum e, orice monument este de fapt un simbol. Iar simbolurile au valoarea pe care le-o atribuim. Daca sute sau mii de oameni considera ca flacara este inchinata printesei Diana, atunci asa este, indiferent de intentia originala 🙂

  2. Si eu imi aduc aminte unde eram si ce faceam cand am auzit de moartea Dianei. Mi-a parut asa de rau cand am aflat si am fost atat de impresionata de tot ce s-a intamplat dupa.

    E trist ca Franta nu s-a gandit sa ii dedice un monument, nici macar dupa ce a vazut cat de vizitat e locul. Merci de informatia cu flacara, cand oi ajunge sa o vad, o sa stiu ca nu e pentru Diana.

  3. Arashi sa stii ca ai dreptate cu simbolurile si valoarea pe care le-o atribuim. si chiar si eu, desi stiu ca flacara respectiva nu este in memoria ei, cand ajung acolo tot la ea ma gandesc…

    Draga Tomata promit ca o fac pe ghidul cand vii 🙂 imi zici ce vrei sa vezi si eu te duc, imi pregatesc si informatii sa pot sa prezint „profesional” orice obiect turistic 🙂

Lasă un răspuns

