Publicat în Carti, Uncategorized

Herta Muller

Recunosc, inainte sa fi luat premiul Nobel pentru literatura nu auzisem de Herta Muller. Dar din pacate nu sunt singura. Din 2006 urmaresc Nobelurile pentru literatura destul de atent. Cand am aflat ca Orhan Pamuk a castigat prestigiosul premiu am zis „wow”. Citisem deja de el „Cartea neagra”, total intamplator si imi placuse mult de tot. Apoi in 2007 a urmat Doris Lessing si in 2008 Jean-Marie Gustave Le Clézio. Ca si in cazul lui Pamuk, auzisem de cei doi scriitori inainte sa castige premiul, chiar daca pe acestia doi inca nu ii citisem. Ideea este ca oricum, as fi vrut sa aflu mai multe despre castigatoarea premiului Nobel pe 2009. Faptul ca ea are origini romanesti (oarecum) si ca scrie despre comunismul lui Ceausescu sunt detalii care mi-au starnit si mai tare curiozitatea.

Inca de anul trecut am zis „vreau sa citesc Herta Muller” dar pana acum nu am reusit. Nu a scris niciodata in romana, a scris direct in germana. Anul trecut, cele cateva luni inainte sa plec din Franta m-am uitat de cateva ori in librarii sperand sa gasesc o carte de-a ei tradusa in franceza. Dar era prea devreme. Apoi cand am reusit sa ajung in Romania, nici acolo nu am reusit sa gasesc. Cele cateva exemplare deja existente din cartile Hertei Muller se epuizasera cu o viteza fulgeratoare dupa anuntarea premiului Nobel iar noile editii erau in editare. Ajunsa in Berlin (orasul in care locuieste si Herta Muller) mi-am cam luat gandul de la carti. Germania, cartile scrise in germana, nu exista nici o logica pentru a gasi cartile  traduse intr-o limba pe care as putea-o intelege. Asa ca oarecum asteptam urmatoarea vizita in Romania ca sa imi cumpar una din carti.

Dar Maria s-a gandit la mine. A vazut pe facebook unul din comentariile mele cu referire la scriitoare si la cartile ei si mi-a zis ca a vazut cartile in Cluj in librarie, si ca daca vreau imi cumpara si mi le trimite prin posta. Si asa a si facut, facandu-ma si pe mine fericita!!!! Dupa vreo 3 saptamani de astetare si verificat cutia postala in fiecare zi, chiar si de doua ori pe zi si chiar si duminica uneori, din reflex, saptamana asta am gasit un biletel care ma ruga sa merg sa la posta sa recuperez un pachet. Ce pachet? Cele doua carti trimise de Maria, si anume „Inca de pe atunci vulpea era vanatorul” si „Regele se inclina si ucide”. Abea astept sa le citesc!!!

2 gânduri despre „Herta Muller

  1. eu am Animalul Inimii. O Editie mai veche a Poliromului cumparata pe bani putini,imediat dupa anuntarea Nobelului.
    Ca mai apoi autoarea a fost mediatizata si deja nouatatile erau la preturi peste medie.

  2. Ai citit-o? cum ti s-a parut?
    Eu am citit Norman Manea din contemporanii care au scris despre comunism. Manea a luat si el ceva premii de literatura in Franta si SUA da nu pot sa zic ca mi s-a parut genial…
    „Regele se inclina si ucide” e tot din editarea veche de la Polirom, ca acum reeditarea e facuta toata de Humanitas.

Lasă un răspuns

